2 Mayıs 2013 Perşembe

Nanjing ! Nanjing !

1937’de Çin Cumhuriyeti’ni işgal eden Japon Ordusu Şangay’ın düşmesinden sonra 13 Aralık 1937’de başkent Nanking’e ulaşır. Vikipedi’ye göre; “'Başkent Nanking'in Japon İmparatorluk Kara Kuvvetleri tarafından ele geçirilmesi sonrasında yaşanılan katliam ve tecavüz olaylarında yüzbinlerce sivil ve silahsız asker ölmüş, 20000 ile 80000 kadar kadın tecavüze uğramış.”
İkinci Dünya Savaşı’nın hemen arifesinde 1937 yılının sonundan 1938 yılının başlarına dek geçen sürede Nanking’de neler olup bittiğini, Chuan Lu’nun yazıp yönettiği 2009 yapımı, siyah-beyaz Nanjing! Nanjing! / The City of Life and Death filmiyle bir belgesel niteliğinde öğreniyorsunuz. Utanarak söylüyorum, bu filmden önce Nanking’de ne olup bittiğinden bihaberdim. Filmi izleyip bitirdiğim andan beri bir dolu döküman okudum, yüzlerce fotoğraf gördüm. İzlemesi, tahammül etmesi zor bir film, üstelik okuduğum dökümanlarda filmdekinin onlarca kat fazlasının yapılmış olduğunu öğrenince gözyaşlarımı tutamadım. Film üzerine daha fazla konuşamayacağımdan son karelerdeki umutla noktalamak istiyorum girdimi ve bu film, sadece bu fotoğraflarla belleğimde kalsın, küçük Çinli çocuğun yüzündeki gülümseme hiç kaybolmasın istiyorum.