16 Temmuz 2008 Çarşamba

Amerika, ne zaman bitireceğiz insanlarla savaşı?

1965 San Fransisco Martin Scorsese, No Direction Home / Eve Dönüş Yok : Bob Dylan belgeselinde, Minnesota'da başlayıp New York'un Greenwich Village klüplerinde ve New Port Folk Müzik festivalinde devam eden, 1966 yılındaki Manchester konseri ile doruk noktasına ulaşan bir kariyerin, efsane sanatçı Bob Dylan'ın hikayesini anlatıyor. Robert Allen Zimmerman'dan Bob Dylan olmaya doğru giden yolda, Dylan'ın 1966 yılına dek başına gelenler hem yakın arkadaşları tarafından hem de kendisiyle yapılan uzun röportajlar kanalıyla aktarılıyor. Filmdeki konuklardan biri olan ve Bob Dylan hakkında görüşlerini aktaran Allen Ginsberg'in belgeselde de dizelerine yer verilen Amerika şirinin bir bölümünü Cevat Çapan'ın çevirisiyle günceme alıntılıyorum;

AMERİKA
Amerika sana her şeyimi verdim,şimdi bir hiçim ben.
Amerika, iki dolar yirmi yedi sent 17 Ocak 1956.
Kendi kafama bile dayanamıyorum.
Amerika, ne zaman bitireceğiz insanlarla savaşı?
Al da kıçına sok atom bombanı.
Keyfim yerinde değil, sıkma canımı.
Kafam düzelmeden yazmayacağım şiirimi.
Amerika ne zaman melekleşeceksin?
Ne zaman soyunacaksın çırılçıplak?
Ne zaman bakacaksın kendine mezarlıktan?
Ne zaman yaraşır olacaksın milyonlarca Troçkistine?
Amerika neden gözyaşı dolu kitaplıkların?
Amerika yumurtalarını Hindistan'a ne zaman yollayacaksın?
Amerika bu senin çılgın isteklerinden artık bıktım.
Ne zaman süpermarkete gidip gerekeni alabileceğim
güzel gözlerimin hatırı için?
Amerika ne de olsa bir sen varsın, bir de ben kusursuz
olan, öteki dünya değil.
Şu makinaların da sıkıyor artık beni
Bana ermiş olma isteğini sen verdin.
Bir başka yolu olmalı bu tartışmayı sona erdirmenin.

....

Allen Ginsberg / Çeviri : Cevat Çapan