12 Şubat 2008 Salı

Sylvia

11 Şubat 1963 Sylvia Plath'ın ölümü seçtiği gün. Tuhaf bir raslantı olsa gerek, geçen hafta aldığım, haftasonu izlemeye fırsat bulamadığım Sylvia filmini dün akşam tam da Sylvia Plath'ın ölüm yıldönümünde izlemiş olmam. Filmi sevmedim ve başarısız buldum. Sylvia Plath'ı hiç yansıtamamış film ve benim için her zaman ilk okuduğum eseri Sırça Fanus'un huzursuz kadını olan Sylvia Plath'ın derinliklerini, bunalımlarını, çıkmazlarını verememiş bence.


Zordur Sylvia Plath, zordur Sylvia Plath'ın şiirlerini çevirmek... Bu yüzden 2 farklı çeviriye yer vermek istiyorum filmin Amerikan versiyonunun girişinde yer alan dizeler için...

" ...

Ölmek,
Her şey gibi, bir sanattır,
Bu konuda yoktur üstüme.

Öyle ustaca yaparım ki cehennem gibi gelir.
Öyle ustaca yaparım ki gerçekmiş gibi gelir.
Bir talebim olduğunu bile söyleyebilirsiniz.

...
"

Sylvia Plath / Lady Lazarus
Çeviri: Yusuf Eradam



****************************

...
Ölmek
Bir sanattır, her şey gibi.
Eşsiz bir ustalıkla yapıyorum bu işi.

Öyle ustaca ki insana korkunç geliyor.
Öyle ustaca ki gerçeklik duygusu veriyor.
Bu konuda iddialıyım sanırım.

...

Sylvia Plath / Lady Lazarus
Çeviri: Cevat Çapan