6 Mart 2008 Perşembe

Kurbağa Yağı Satıcısı

Bir süredir Akira Kurosawa'nın Türkçe'ye "Kurbağa Yağı Satıcısı" olarak çevrilmiş ve kendisinin "otobiyografi gibi bir şey" diye nitelendirdiği kitabını okuyorum. Araya pek çok başka şey karıştığından kitap elimde sürükleniyor. Kitap bitmeden Akira Kurosawa filmleri ile ilgili günceme not düşmeyeceğim diye söz vermiştim kendime ama bu sabah kitapta okuduğum bölüm Yume/Dreams/Düşler filminin en sevdiğim iki düşünden biri olan "Su Değirmeni Köyü" ile ilgili olduğu için günceme bu notu düşmeliyim diye düşündüm. Akira Kurosawa babasının akrabalarının yaşadığı Akita yöresindeki Toyokava köyüne gittiğinde çocukların bir kayanın üzerine çiçek bıraktıklarını görüyor ve niçin bunu yaptıklarını sorduğunda çocukların sebebini bilmediklerini ama geleneksel olarak hep bu kayaya çiçek bıraktıklarını öğreniyor. Sonra yaşlı bir köylü Kurosawa'ya burada seneler önce bir savaşçının öldüğünü, o savaşçıya saygı için bu kayanın dikildiğini ve senelerdir çiçeklerin savaşçıya saygıdan dolayı bırakıldığını öğreniyor. "Bu köyde insanların barış içinde yaşadıklarını gördüm" diyor Kurosawa. Bunu söylediği zaman 1920'lerin sonuna yakın bir zaman...Seneler sonra 1990 yılında çektiği Düşler filminde Kurosawa'nın etkilendiği köy işte bu köymüş diye düşündüm.