25 Şubat 2010 Perşembe

Zamanın Tozu

Zamanın TozuTheodoros Angelopoulos, Yunanlıların 20. yüzyıldaki göçlerini konu alan üçlemesinin ilk filmi olan To livadi pou dakryzei (Η σκόνη του χρόνου) / The Weeping Meadow / Ağlayan Çayır filmini 2004 yılında tamamlamıştı. İlk film 1919’da Odesa’da, Kızıl Ordu’nun kente girişiyle başlıyordu. İlk filmi çok önceleri izlemiştim. Theodoros Angelopoulos'un üçlemesinin ikinci halkası olan I skoni tou hronou (I Σκονη Του Χρονου ) / The Dust of Time / Zamanın Tozu filmini geçtiğimiz günlerde izledim. Üçlü bir aşk öyküsünün arka planında 1953 yılından başlayarak dünyanın tanık olduğu tüm tarihsel gelişmeleri izlediğimiz film "Hiçbir şey sona ermedi. Ermez de. Geçmişe doğru süzülüp giden bir hikayenin başladığı yere döndüm. Zamanın tozunda berraklığını yitiren ve sonra da ansızın..., öyle bir anda tıpkı bir rüya gibi geri gelen bir hikaye." sözleriyle açılıyor. Geçmiş ve şimdiki zaman birbirine karışarak filmin kahramanları farklı farklı ülkelerde birbirlerini (ama aslında kendilerini mi desem?) arıyorlar "Zamanın Tozu"nda... Tozlar havaya, geçmişe, düşüncelere karışıyor... Theodoros Angelopoulos'un 1982'den beri film müziklerinde birlikte çalıştığı Eleni Karaindrou'nun ezgilerinde kayboluyorum. Toz olmuyorum, toz gibi savruk hissediyorum !