4 Ocak 2013 Cuma

Bazı yönetmenler izlenmek için
bekler bazı zamanları…

Tayfun Pirselimoğlu’nun ilk uzun metrajlı Hiçbiryerde filmini çok önceleri izlemiştim. Hüzünlü bir film Hiçbiryerde / In Nowhere Land. Ticari kaygıları olmayan bir yönetmen diye düşünmüştüm o zamanlar yönetmen Tayfun Pirselimoğlu için. Daha sonra başka hiç bir filmini izlemedim yönetmenin, ta ki “Ölüm ve Vicdan” üçlemesi filmlerini geçtiğimiz haftasonu peşisıra izleyene dek. 2007 yılında Rıza, 2009 yılında Pus / Haze ve 2010 yılında Saç / Hair filmleriyle tamamlanan üçlemesindeki her bir film, şu söyleşide , “Mutlu sonlara inanan biri değilim.” diyen Tayfun Pirselimoğlu’nun özetlediği gibi mutlu sonla bitmiyor ve bir şekilde hayatlarımızın çeşitli dönemlerinde sorgulanan, sorgulamak zorunda kalınan ölümü fazlasıyla düşündürtüyor izlerken ve izledikten sonra seyircisine. Rıza filmindeki kamyon şoförü Rıza, Pus filmindeki korsan DVD kopyalayıcısında çalışan Reşat ve Saç filmindeki peruk satıcısı Hamdi’nin tüm huzursuzluğu öyle ya da böyle izleyiciye de bulaşıyor. “Ölüm ve Vicdan” üçlemesini, yönetmenin filmlerini sonlandırmamasını ve tembel izleyiciyi tercih etmemesini çok sevdim. İster istemez filmleri izlerken her birinde bağlantılar, birbirinden izler arayıp durdum. Her üç filmdeki yanıp sönen küçük ampullere, Pus ve Saç filmlerindeki duvar halılarına, Rıza ve Saç filmlerindeki ölmüş kocaların halen ortalıktan kaldırılmayan ayakkabılarına, her bir filmde karakterlerin anlamsızca televizyon karşısında oturmasına (Rıza filminde, hiç adı geçmeyen ve sadece program olsun olmasın açık televizyonu izleyen yaşlı adam karakterini canlandıran kişi, yönetmenin bu filmini adamış olduğu babasıymış bu arada.), Pus ve Saç filmindeki evli çiftlerin hiç konuşmamasına, sıradan hayatların sıradışı hikayelerinin gözlerimden geçip gitmesine takıldım kaldım.
Rıza'daki Rıza
Pus'taki Reşat
Saç'taki Hamdi

Filmleri izledikten sonra ilginç sineması beraberinde çok yönlü bir sanatçı olan Tayfun Pirselimoğlu’nun kitaplarını da merak ettim doğrusu. Yönetmenin filmlerini kronolojik sırayla izledim ama kitaplarına son kitabından başlamak istedim ve Orson Welles’in kült karakteri Harry Lime üzerine yazmış olduğu öykülerin yer aldığı “Harry Lime’ın En Yeni Hayatları ya da Üçüncü Adam’a Övgü” kitabını sipariş verdim. Yönetmenin yeni filmi “Ben O Değilim” ile kitabını merakla bekliyorum.