5 Ağustos 2009 Çarşamba

"Is there anybody going to listen to my story?"

Seneler önce Işıl Özgentürk'ün yazdığı ve Deniz Türkali'nin oynadığı tek kişilik Küçük Sevinçler Bulmalıyım oyununu hep tatlı bir hüzünle anımsarım. Küçük sevinçleri bulabilmek, yaşayabilmek insanı umutlandırıyor.
Küçük Sevinçler Bulmalıyım

Bir zamanlar yüreğim
Sonsuz Bir sevinçle çarparken
Deli gibi
Ne hayaller kurardım
Dolaşırdım bulutlarla birlikte
Konuşurdum dünyanın gözleriyle
Bitmez tükenmez sanırdım sevgilerim!
Avuçlarımdaydı dünya!
Avuçlarımdaydı dünya!
Gördüm!
Kaçıverdi avuçlarımdan dünya
Sevgilerim çorak çöllerde kayboldu
Gözyaşları ve acınası bir yüz kaldı
Bana
Şimdi küçük sevinçler bulmalıyım
Bir cümle...
Bir insan...
Bir dost sıcaklığı
Bir çocuk gülümsemesi gibi
Küçük sevinçler bulmalıyım...

Işıl Özgentürk

Hiçbir şey olmasa da, en mutsuz anlarımda dahi The Beatles şarkıları her zaman "küçük sevinçler" olmuştur benim için. Dün akşam eve dönerken bir küçük sevinç daha yaratıp, Julie Taymor'ın 2007 yapımı, 33 Beatles şarkısından oluşan Across the Universe romantik müzikal DVD'sini aldım. Müzikal DVD'leri severim, gerçi bu DVD'yi hakikaten ürkerek aldım. Sonuçta Beatles şarkılarıydı yorumlanacak olan ve çok kolay değil bu. Üstelik çok kaldıramayacağımı da düşündüm "cıvık" bir aşk öyküsünü hernekadar Beatles şarkılarıyla bezeli olsa da...Korktuğum gibi çıkmadı film. Geçtiği dönem itibariyle çok fazla uyuşturucu ve sekse de değinmediği için ailecek rahat rahat izleyebiliyorsunuz. Hatta ben olsam şu Beatles şarkısını da koyardım ("Help!" örneğin) diye ahkam da kesebiliyor "nev-i şahsına münhasır" film izleyicileri!!!

~daniel-w tarafından tasarlanmıştırKarakterlerin isimlerinin [Jude (Hey! Jude), Lucy (Lucy in the Sky with Diamonds), Max (Maxwell's Silver Hammer), (sexy) Sadie , Jo-jo (Jo-Jo was a man who thought he was a loner), (dear) Prudence, (lovely) Rita, Dr. Robert (Dr. Robert, he's a man you must believe), Mr. Kite (Being for the Benefit of Mr. Kite)...] Beatles şarkılarından fırlamaları çok hoş olmuş filmde... Bu arada umut vaadeden şarkıcı rolüyle Sadie aslında Janis Joplin'i, muhteşem gitarist rolüyle Jo-jo ise Jimi Hendrix'i temsil ediyor filmde. Filmdeki bir diğer gönderme Sadie'nin plak şirketinin logosu olan ve Jude tarafından tasarlanan çilek ile Beatles'ın "Apple Corps" şirketine olmuş. Jude yani Jim Sturgess'ın "Var mı öykümü dinleyecek birisi?" diyerek gerçekten etkileyici sesiyle sizi yakalayan "Girl" şarkısı ile başlayan film, "All You Need is Love" ile sonlanıyor. Yazılar akarken U2'nun solisti Bono'nun yorumuyla "Lucy in the Sky with Diamonds" şarkısı giriyor. Filmin içinde Bono'nun yorumladığı ayrı bir şarkı daha var; ki benim sevdiğim Beatles şarkılarından biridir: "I am the Walrus". Bu arada İngiliz komedyen Eddie Izzard inanılmaz bir Mr. Kite olmuş filmde ve "Being for the Benefit of Mr. Kite" şarkısı filmin en "psychedelic" şarkılarından biri olarak hem yorumu hem de görselliğiyle dikkat çekiyor. Ünlü İngiliz rock/blues şarkıcısı Joe Cocker da çılgın hippi olarak karşımıza çıkıyor filmde ve "Come Together" şarkısını yorumluyor.

"Uncle Sam"in "I want you" afişi ile gençlerin Vietnam Savaşı'na çağrıldıkları sahnelerde tüylerim diken diken oluyor bir de "Strawberry Fields Forever" şarkısı eşliğinde her biri Vietnam'da ölen gençleri temsil eden çileklerin duvara zımbalandığı sahne...
Strawberry Fields ForeverAcross the Universe yer yer Hair ve The Wall filmlerini de anımsatmasına anımsatıyor ama o filmler kadar keskin mesaj vermek yerine kendi bütünlüğündeki içtenliğiyle 1960'ların sevgi, barış dolu mesajlarını Beatles şarkılarıyla hoş bir aşk öyküsü kurgusunda izleyiciye aktarıyor. Filmde geçen ya da geçmeyen pek çok Beatles şarkısını anımsatıp, pek çok küçük sevinçler buldurttuğu için olsa gerek filmi ayrıca sevdim!

Across The Universe

Words are flowing out like endless rain into a paper cup,
They slither wildly as they slip away across the universe
Pools of sorrow, waves of joy are drifting through my opened mind,
Possessing and caressing me.
Jai guru deva om
Nothing's gonna change my world,
Nothing's gonna change my world.
Nothing's gonna change my world.
Nothing's gonna change my world.

Images of broken light which dance before me like a million eyes,
They call me on and on across the universe,
Thoughts meander like a restless wind inside a letter box
They tumble blindly as they make their way
Across the universe
Jai guru deva om
Nothing's gonna change my world,
Nothing's gonna change my world.
Nothing's gonna change my world.
Nothing's gonna change my world.

Sounds of laughter shades of earth are ringing
Through my opened views inciting and inviting me
Limitless undying love which shines around me like a
Million suns, it calls me on and on
Across the universe
Jai guru deva om
Nothing's gonna change my world.
Jai guru deva, Jai guru deva

John Lennon ve Paul McCartney

***********

Evren Boyunca

Kelimeler, kağıt kaseye dökülen
sonsuz yağmur gibi uçup gider
Sürtünerek ilerleyip, evren boyunca kayar
Kader sözcükleri sevinç dalgaları berrak zihnimden
beni kucaklayarak öpüp okşayarak sürükler .
Jai guru deva om hiç bir şey dünyamı değiştiremez

Kırılan ışık hayalleri,
Beni tekrar tekrar çağıran bir milyon gözün dansetmesi sanki
Ve evren boyunca düşünceler bir posta kutusunun içindeki
Dinmeyen rüzgar gibi amaçsızca dağılıyor
Evren boyu çizgilerini sürerken bilinçsizce karışıyor
Jai guru deva om hiç bir şey dünyamı değiştiremez

Kahkaha sesleri, gölgeler
Beni tahrik ve davet ederek
Gözlerimin önünde uçuşuyor
Etrafımda parlayan bir milyon güneş gibi
Ölmeyen sonsuz bir aşk, beni evren boyunca tekrar çağırıyor.

Jai guru deva om hiçbir şey yaşamımı değiştiremez
Hiç bir şey dünyamı değiştiremez
Jai guru deva, jai guru deva

John Lennon ve Paul McCartney