2 Eylül 2009 Çarşamba

Ascenseur pour l'échafaud

Milles Davis filmin müzklerini kaydederken Jeanne Moreau ile şakalaşıyor1958 yapımı Ascenseur pour l'échafaud / Elevator to the Gallows / İdam Sehpası ilklerin buluşması olan bir film olmuş: Louis Malle'ın yönettiği ilk konulu uzun metrajlı film, Jeanne Moreau'nun ilk başrolü ve Miles Davis'in müziklerini yaptığı ilk film. Louis Malle'ın deyimiyle yeni Paris'i görürüz filmde; bir ölçüde 'insanlıktan çıkmış' olan Paris'i...

Miles Davis filmin müziklerini yapmak üzere Paris'e davet edilmiş ve dört kişiden oluşan bir Fransız grupla (Tenor saksafonda Barney Wilen, piyanoda Rene Urtreger, kontrabasta Pierre Michelot ve davulda Kenny Clarke) birlikte gece saat 11'den sabahın 5'ine kadar birlikte doğaçlama (emprovizasyon) yaparak müzikleri tamamlamış. Bir yandan filmi izleyerek doğaçlama yaparken bir yandan da yönetmen Louis Malle ve aktris Jeanne Moreau ile birlikte şampanyalarını yudumlamışlar. Sonuçta sinema tarihinde bir film için yapılmış en iyi müziklerden biri kaydedilmiş.

Filmin konusu oldukça klişedir aslında; evli bir kadınla sevgilisi mükemmel bir cinayet tasarlayarak kadının kocasını öldürmeye karar vermişlerdir. Adam kimseye görünmeden kendi odasından kadının kocasının bürosuna iple tırmanır ve intihar süsü vererek kocayı öldürür. Bürodan ayrılıp arabasına bindiğinde tırmandığı ipi binanın dışında bıraktığını farkederek geri döner. Bu arada arabasını öylece anahtar üzerinde bırakmıştır. Cinayet kanıtı ipi ortadan kaldırır kaldırmasına ama binanın elektriğinin kesilmesi üzerine asansörde iki kat arasında sıkışıp kalır ve dışarı çıkamaz. Haftasonudur, bina kapatılmış ve kimse kalmamıştır. Bu arada binanın karşısındaki çiçekçide çalışan kız ve sevgilisi adamın arabasına atlayarak uzaklaşırlar. Filmin bundan sonrasında güzel caz tınıları eşliğinde gerilimli sahneler yaşanır. Bir yanda adam asansörden kurtulmaya çalışır, diğer yanda sevgilisi Jeanne Moreau büyük bir telaş ve merak içinde hatta yarı delirmiş olarak ünlü Champs-Élysées Caddesi'nde ortadan kaybolmuş sevgilisini arar durur Miles Davis'in 'Florence Sur Les Champs Élysées' notaları eşliğinde. Olmaz olmaz demeyin tüm bunların üstüne adamın arabasını çalan çift de bir başka cinayete karışır.
Ascenseur pour l'échafaud
Konu klişe olabilir, bugüne hiç hitap etmeyebilir ama filmin müzikleri o kadar güzel ki salt bu sebeple bile arşivinizde yer alan bir film olur Ascenseur pour l'échafaud.